Thursday, July 8, 2010

Sekitar Kawasan Pembinaan 2

Terima kasih Jzan atas cerita yang begitu menarik sekali.Em lepas ni mungkin kalau lalu ataih flyover tu boleh ja aku panggil hang kat umah hang.Atau lepas ni kita berkelah ja atas flyover tu. Cuma yang peliknya pasal apa nak buat flyover tu mesti lalu dekat rumah orang sedangkan Pinang Tunggal tu dikelilingnya bendang.Tapi tak taula mungkin engineer dia kata kalau buat dalam bendang tak selamat.Buat kat atas bekas rumah orang selamat sikit.Yang sayangnya ialah kemusnahan sebuah kampung Melayu Tradisi.Cuba saudara saudari tengok flyover di Tanjung Malim.Pihak Kontraktor terpaksa melencongkan flyover tu hampir 1 KM dari kawasan kampung sebab kampung di situ adalah Kampung Cina Tradisi.Tapi bila mai kampung Melayu dengan mudahnya depa ranapkan.Aku bukan pembangkang cuma sedih sebab persoalan ni budak darjah 6 Sekolah Kebangsaan Pinang Tunggal yang belajar kemahiran hidup pun boleh tanya.Awat depa lenggek rumah kami.Kalau jejambat tu dibuat di Pulau Pinang memang aku boleh terima alasannya sebab kepadatan penduduk menghalang jejambat tu dibina di kawasan lain.Ini Pinang Tunggal. Mungkin lepas ni Jzan kita boleh pi Interview YB Dato Roslan pasal hal ni.Apapun aku juga sedih sebab ramai rumah kawan kawan aku diranapkan demi sebuah flyover. Kalau rumah YB Dato Roslan boleh bina tempat simpan kereta bawah tanah mengapa tak dibuat terowong bawah tanah jer nak rentas rel keretapi tu..Ha tolong jawab sat.Apapun kontraktor bagi alasan depa kasi duit orang ambil.Yala tapi orang Melayu bagi 1 Juta pun sat jer depa habiskan.Bukan macam orang cina.Depa labur dan beranakkan duit dengan lebih banyak. Apapun kita layan dulu dua tiga keping gambar yang aku shoot sebelum kampung permatang setar tu dilenggek steamroll sama bulldozer..

Kampung Permatang Setar depan masjid sebelum di lenggek jentolak Gamuda BerhadDepa kata lepas ni dari ataih flyover tu kita boleh usap kubah menara masjid ni.hehe..Gat Keretapi yang akan digantikan dengan Flyover ala ala MRR2 di KL sana..
Bendang Kat depan umah aku dulu ni pun katanya akan diratakan.Habisla tempat aku dok mengubang dulu sampai nampak biji mata macam dalam cerita predator tu.Sedihnya.



3 comments:

  1. bro..ang shoot depan umah aku ja..awat x singgah minum kopi dlu haha

    ReplyDelete
  2. tu lama dah aku shoot.tahun 2009 bulan 5 gitu..masa tu hang mana ada di kampung.hehe

    ReplyDelete
  3. kwan...shoot kt tepi sungai gak...tempat tu t x wujud dah...kn korek wat lebar sungai

    ReplyDelete