Saturday, July 10, 2010

Rumah Pam Pinang Tunggal

Ada sahabat bagitau dia confuse dengan 1 blog 'pinangtungggal' dengan 'penangtunggal' ni. Aku pun tak tau blog tu kepunyaaan sapa n merujuk kepada pinang tunggal area mana. Bila tengok balik cam takda apa yg update pun. Anyway, bagi sesiapa yang belum tau..please be informed that the true address of our blog is http://penangtunggal.blogspot.com. tq.

Ok..entry aku kali ni sal Rumah Pam Pinang Tunggal. Kalau tanya aku tahun bila rumah pam ni dibina..memang aku tak dapat jawab la. Even kalau aku tanya orang lama kat kg ni pun belum tentu aku akan dapat jawapan yang puas hati..nanti dah dapat date nti aku akan masukkan kat cni. B.long kalu lu tau sila kongsi bsama ok.

Rumah pam ni salah satu fungsinya menyalur air ke parit dalam kampung ni untuk pengairan tanaman padi. Punca air plak adalah dari Sungai Muda..yang merupakan sempadan antara negeri Pulau Pinang dan Kedah. So kampung Pinang Tunggal ni memang letaknya betul² disempadan negeri (seperti yg abg long bagitau sebelum ni).

Sedikit info mengenai Sg Muda -Sg Muda merupakan Sungai yang terpanjang dinegeri Kedah iaitu berukuran 178km menghubungkan antara Baling, Sik, Kulim dan Kuala Muda sebelum menemui Selat Melaka. Sungai ni adalah sumber air utama bagi negeri Pulau Pinang selain punca air untuk tanaman sawah padi.

Rumah pam ni dah beberapa kali dibuat renovasi. Masa ktorg skola rendah dulu, person incas rumah pam ni adalah Ustaz Ahmad, abahnya si Noraini..classmate dlu. La ni tak tau plak sapa yang meneruskan legacy menjaga rumah pam ni..huhu. Aku sempat tembak beberapa keping gambaq rumah pam ni..sori sbb tak edit dulu. kalu aku ada shoot yang menarik kat area rumah pam nti aku taram ja kat cni. Lagipun nak amik shoot yang menarik agak susah nak dapat sebab pagaq n restrict area sama. Kalau dulu siap leh masuk lagi dalam tu.

Gambar Atas dan bawah : Pemandangan dari hadapan
Gambar bawah : Dari Pintu masuk

7 comments:

  1. Em sebut pasal Noraini.mana dia pi lani no..teringat kat dia..hehe..

    ReplyDelete
  2. ang nak aku tanya abah dia ka..abah dia tiap² mggu dok mengajaq kat mesjid pmtg staq ni..:-)

    ReplyDelete
  3. jangan wei..duk p tanya tak tentu pasai..silap2 hampa 2 orang kena bom dgn laki @pak dia..hahaha

    ReplyDelete
  4. Ala pak dia baik la..lagipun Jzan orang kuat masjid permatang star.hehe..so no hal la..ala tanya khabar bukan nak ngorat pun.masing masing pakat nikah dah..tu bini kat umah nak letak mana bro...

    ReplyDelete
  5. letak dalam poket sengap2..a.long..hang nikah tak lagi wei?>>

    ReplyDelete
  6. Aku single and available lagi la bro..Mana kawin lagi..Dok keja tak ketahuan hala ni sapa pun tak mau.Lain la hang pegawai MPSP mat ooi..dah la keja dok saman aku ja..haha

    ReplyDelete
  7. abg long..hang ni mnyombong...bukan sapa tak mau..tapi hang memilih kot ..hahahahha

    ReplyDelete