Thursday, February 3, 2011

Februari 2011

Dah lama blog ini dibiarkan sepi.Kedua dua moderator sibuk dengan hal masing masing. Jzan dah berpindah tinggal di Kepala Batas. Aku pula masih di sini tapi 2,3 bulan lepas agak sibuk dengan kerja-kerja di pejabat hingga kadangkala terlupa untuk singgah di kampung kesayangan ini. Bulan ini aku dah tak bekerja. Jadi aku ada masa yang agak lama untuk meninjau sekitar kampung. Dalam serabut melayan perasaan petang tadi aku singgah sat di Pinang Tunggal. Matahari menyinar begitu indah pada petang tadi. Tak la indah sangat.Tapi sakit mata la juga kalau dok tengok lama lama.hehe. Bendang pun dah banyak yang botak sebab mesin padi dah potong.
Dari kejauhan (cewah ayat sastera sket) dapat dilihat jejambat landasan keretapi baru dah hampir siap di bina.Agak jauh jalan keretapi baru ini dilencongkan. Tak faham juga aku pasai pa depa tak mau guna jalan lama.Mungkin kontraktor saja nak cas lebih kat kerajaan Malaysia. Kena tanya Phua Chu Kang la pasai pa depa buat jejambattu kat situ.Dia kan keja dengan Gamuda masa kat Malaysia.Don't play play aa..hehehe
Ingat nak singgah sat kat kedai minyak milik Dato Lan.Tapi terkejut tengok punya ramai orang dok isi minyak. Tak taula sebab pa ramai sangat dok isi minyak. Ada orang kata isi kat kedai ni minyak dia banyak sikit dari kedai minyak biasa.Betui ka?Tataula kot kot Dato Lan nak buat amal jariah kat orang Pinang Tunggal kan. Jadi dia pi pomen meter minyak tu supaya kasi minya lebih sket. Aku meneruskan perjalanan. Tengok kawasan depan masjid dah cerah di ratakan oleh Gamuda untuk pembinaan jejambat tu.Tiba-tiba rasa gatai nak tinjau batas yang Gamuda bina tinggi melayut tu.Jadi aku pun naik ke atas batas tu dengan moto.Oleh kerana hari ni dah nak start cuti raya cina tak dak la orang jaga.Kalau dak mesti depa ligan kalau kita dok main ataih tu..Tinggi juga batas tu..Pemandangan atas tu pun lawa juga. Tambah lawa kalau bawak anak dara orang nek motor ronda ronda ataih ni. Tu cuma khayalan aku ja.hehe.
Dalam dok tercangak cangak ataih batas tu aku terpandang seorang tua yang sedang melengung sorang sorang atas pankin. Entah apa yang dia sedang pikiaq kan. Mungkin dia dok terkenang kisah lama zaman dia muda muda dulu kot. Atau mungkin dia dok pikiaq pasal masa depan.Mungkin juga dia tengah buat protes marah kat kontraktor sebab umah dia kena habu tanah merah bak kata Karam Singh Terbakar rumah nampak asap, terbakar ati siapa yang tahu.
Pengembaraan diteruskan lagi di atas batas keretapi baru tu. Ada pemandangan cantik di sebelah kiri.Rasa cam dalam filem pun ada. En bukan filem.Tapi masa sekolah dulu kan rajin dok melukis bendang pastu kat ujung ada bukit/gunung. Ada mata hari naik. Ada bendang yang luas pastu ada pokok kat tengah bendang tu.Pastu ada pulak burung burung terbang bila ada sorang pakcik lalu dengan motor kapcai nya.Fuh memang syok tengok pemandangan camtu.Tenang ja rasa.Pastu gaya aku nak jalan ke depan sikit aku ternampak dua orang awek sedang berjalan jalan. Adik depa dok berlari depan depa,Abis kaki dia kena tanah merah.Tapi dua dua awek tu selamba ja jalan. Gaya berjalan tu macam berjalan kat Padang Kota. Kira ala ala relax Padang Kotala.Aku dok terpacak depan tu pun depa tak sedar.Mungkin depa dok sembang pasal pakwe lari cari awek lain kot. Tu yang boleh jalan dari ujung batas ke ujung batas sini tanpa rasa letih tu..kira masalah berat tu. Jadi adik dia juga senang.Lari lari baling batu ke bawah pastu panggil, kak kak cepatla..nak balik ni...hahaha.
Di hujung batas ketapi baru tu aku nampak banyak keta dok parking bawah jambatan. Naik heran juga aku.Bila aku naik atas mini tar tu baru aku nampak satu keluarga dok mengail ikan.Baguih juga buat aktiviti keluarga camni.Disamping menikmati keindahan alam, tak kena sebarang kos juga dapat makan ikan free. Ni dak keja dok pi lepak Mc D la, KFC la. Nanti tua tua nanti aku nak ajak cucu cucu aku mai mengail kat sini.Cam best ja rasa.Tu pun kalau idup lama la kan.hehe.Sekali tengok aku pun shoot.Keluarga ni pun pakat cover la.Mungkin depa ingat aku ni dari majalah mana mana kot. Ni aku edit ala ala fantasi.hehe
Tapi yang best dalam aku dok amik gambar family ni aku perasan anak lelaki dia cam tak berapa berkenan aktiviti tu.Dia cuma dok tepi parit tu pastu dok merenung ke dalam parit sambil dua dua tangan masuk dalam poket macam dok tunggu awek tepi bus stand.Tak taula apa yang dia dok pikiaq.Mungkin dok marah marah sebah kena paksa mai lepak tepi parit ban tu.Ni semua andaian aku ja.Ntah ntah dia suka pa.Mungkin dia dok pikiaq nak karan ja ikan dalam tu.
Aku pun pusing pusing kawasan tu aku ternampak sorang budak sedang melakukan pembakaran terbuka. Sebenarnya budak tu tengah tolong bakar jerami. Teringat masa kecik kecik aku rajin juga dok tolong bakar jerami ni. Tak yah upah pun tak pa sebab best main api ni.Paling best dok lawan sapa boleh buat asap paling banyak. Acara paling seronok ialah bakar jerami malam malam sebab rasa macam dok camping ja. Tengah syok dok shoot tiba tiba polis trafik kat depan suruh jalan.Ada road block kat depan tu.Aku pun jalan la takut kena saman pulak satgi.Nak ambik gambar depa pun aku takut.hehe.
Dek kerana terkejut dengan arahan polis trafik tu, aku terbelok ke Pinang Tunggal balik.Bila nak patah balik gate keretapi pun tutup.Aku pun terpaksa tunggu keretapi lalu dulu.Boleh la aku shoot sekeping dua gambar kenangan.Lepas ni gate tu cuma tinggal kenangan.Bukan saja gate tu tinggal kenangan.Jalan keretapi tu pun akan jadi kenangan sebab lepas ni katanya jalan keretapi tu akan di alihkan ke jalan baru. Gate ni banyak kenangan.Dulu tak dak gate ni.Tapi mengikut cerita orang tua pada tahun 1960 telah berlaku satu kejadian ngeri apabila sebuah lori yang membawa kakitangan Jabatan Pertanian yang bertugas telah dilanggar keretapi dan menyebabkan kematian. Sejak itu lah gate keratapi ni di bina. Lepas keretapi lalu aku pun meneruskan perjalanan aku.Sakat ni dulu lawatan aku ke Pinang Tunggal.Aku nak pi tengok bunga api kat Penang.





2 comments:

  1. cayalah bro....
    fantasi ko mmg sangat meluas....tapi bnyak lagi crita yang ko akan tulis kan....dengan beberapa keping foto yang akan ko shoot.....tahniah atas kesungguhan ko bro....

    ReplyDelete
  2. Haha.Tima kasih Nazimah ooi..Dok sorang sorang boleh la fantasi.Time menganggur fantasi memang banyak la.Time keja kepala serabut abeh fantasi ilang.heheh.Memang syok tengok Pinang Tunggal.Tapi tula kemajuan macam nak rosakkan semua keindahan yang ada lani.Sedih.Tengok sekolah pun sedih.Dah tak dak dewan yang jadi tempat kita berlari dulu.

    ReplyDelete