Sunday, October 9, 2011

Perkembangan Jejambat Pinang Tunggal Dan Hantu Siam

Dah lama blog ni tak update. Kedua dua moderator sibuk dengan urusan masing-masing.Saya pula sekarang bermastautin jauh di Perak sana.Kesempatan petang sabtu lepas saya meronda dengan motosikal sekeliling Pinang Tunggal.Tapi terlupa pula nak bawa kamera jadi saya pun shoot pakai kamera handphone ja la.Mau tak mau kenala edit sikit sebab pixel kamera handphone ni tak secantik kamera digital. Pertama sekali saya ronda ialah kawasan jejambat baru kat depan masjid.Jejambat ni dah siap dah.Cuma pihak kontraktor kena tambak tanah dan buat pengadang ja sebelum turap jejambat tu dengan tar. Jejambat ni dibina untuk projek landasan keretapi berkembar. Memandangkan keretapi ni gunakan eletrik bervoltan tinggi, penggunaan get macam keretapi biasa tak boleh digunakan sebab boleh menyebabkan renjatan kepada kenderaan yang melaluinya.Cuma yang lawak dengan Pinang Tunggal ni ialah, landasan keretapi ni tak dibina bersebelahan dengan landasan keretapi biasa macam di tempat lain. Maknanya selepas ni kampung Permatang Setar, akan menjadi sebuah "Pulau kerana di kiri adalah landasan keretapi eletrik dan dikanan pula landasan keretapi biasa.Permatang Setar akan dikepung oleh dua landasan berkenaan.Menambahkan lawak pula ialah selepas turun dari jejambat ni nanti, pengguna terpaksa pula menunggu di get keretapi biasa.Takpala nanti dah siap kami akan paparkan di sini.Cuma sedihnya dengan pembinaan jejambat ni banyak penduduk asal Pinang Tunggal yang kehilangan tanah dan terpaksa berpindah.Populasi di Pinang Tunggal juga semakin berkurangan. Ramai juga orang orang yang aku kenal kita berpindah entah ke mana disebabkan projek ni. Yang dikhuatirkan ialah macam mana dengan kehidupan orang orang ni semua sebab sebelum ni mereka punyai rumah yang besar dan luas serta tanah sendiri.Tapi kini mungkin terpaksa tinggal di rumah rumah taman di bandar.

Kawasan Hadapan Masjid
Pandangan Dari Arah Permatang Langsat

Dalam perjalanan balik ke rumah terpandang suasana bendang di kawasan Padang Beka. Sekarang adalah musim menakung air sebelum bendang di tanam padi. Ada yang masih membajak bendang masing-masing.Bila air ditakung ni sekali pandang nampak macam Tasik ja kawasan bendang tu.

Kawasan Bendang Mengadap Kampung Siam, Padang Beka
Sewaktu berhenti ambil gambar, aku terperasan yang ada sebuah rumah baru berwarna kuning yang baru ja siap di bina kat tepi bendang di Padang Beka.Sebelum ni kawasan tu penuh dengan belukar buluh. Dulu masa aku kecik kecik, kawasan ni amat ditakuti sebab kononnya kat situ ada hantu siam. Ramai yang kena sakat dengan hantu siam ni.Dulu kalau aku lalu kat sini dengan basikal, mesti aku pecut sampai tak ingat dunia punya. Macammana boleh keluar cerita hantu siam? Ok sebenarnya kawasan ni dulu milik seorang tua siam. Dia ni dok sorang ja.Dulu dalam belukar buluh tu ada la sebuah rumah tinggal.Katanya rumah tula rumah milik dia. Dikatakan satu malam dia keluar sorang sorang nak buang air besar ataupun berak. Masa dia berjalan kat tepi bendang ni entah macam mana dia terjatuh ke dalam bendang tu dan meninggal dunia.Bila orang jumpa badan dia dah membengkak.Dah tu ada lindah yang keluar dari telinga dan hidung dia. Sangat mengerikan.Semenjak itu jelmaan siam tu terus menghantui sesiapa saja yang lalu di kawasan itu pada waktu malam.Ada yang jumpa dia dengan badan bengkak dia tu dan darah keluar dari mata dan hidung. Memang ngerila masatu.Teringat dulu waktu belajar mengaji quran terpaksa la memecut basikal bila melalui kawasan ni.Kalau kena turn belajar lewat, jenuh aku pecut kalah jaguh pecut negara dek kerana takut hantu siam ni.Sapa tak ngeri lalu kat tepi tu pastu nampak rumah buruk yang hampir runtuh dalam rimbunan buluh tu. Tapi zaman lani aku rasa tak dak sapa dah nak takut.Sebab pa? Sebab lani hari hari cerita hantu keluar.Budak pun dah tak takut hantu dah.hehehe

3 comments:

  1. guna kamera henset pun boleh buat gambaq hdr..jangan men2

    ReplyDelete
  2. hahaha.mau tau la..tu sume editing ja lebih.haha

    ReplyDelete
  3. Hantu siam......macam pernah aku dengar....
    Mgkinkah aku seperguruan dengan admin.. :-)

    ReplyDelete