Sunday, May 8, 2011

Pasar Malam di Kg Pinang Tunggal

Entry kali ni pula berkisar tentang pasar malam Pinang Tunggal. Lokasi pasar malam yang bertempat diperkarangan hadapan Sek. Keb. Pinang Tunggal tak banyak berubah, tetap spt dulu. Pengunjung masih ramai seperti dulu. Rasanya penjual pun makin bertambah berbanding 10-15 tahun yang lalu. Jika nak dibandingkan dengan daya penarik, bagi aku pasar malam di tempat lain pun sama ja. Ada org jual ikan, jual baju, kain, makan, brg 2 ringgit, brg dapur. buah-buahan, cd/vcd.

Jarak dari rumah aku ke pasar malam ni cuma mengambil masa hanya kira-kira 3 minit kalau menaiki motosikal. Klu dr umah Bro.Azri mungkin dlm 5-10 mnt. Zaman aku kecik dulu, pasar malam merupakan 1-1 nya tempat aku mencari tape-tape lagu tempatan mahupun antarabangsa. 1 tape pirate boleh dapat RM5. Yang original RM15-RM18. Tapi skrg ni dah berganti dengan cd,vcd n dvd.
Hari Isnin, bermula jam 5.30 petang penjual dah mula setup tapak ruang niaga mereka. Aku sampai petang tu jam 6.30 ptg. Tak penah-penah org datang amik gambaq org tgh dok niaga. Aku jalan pegang kamera pun orang tgk semacam ja..naik segan la pulak..:-)

 Kebanyakan pasar malam mesti ada jual ni. Daun tembakau.
Yang ni lagi la. Macam-macam adaaa..But make sure u get the ori 1 ha..Say no to pirate..:-)
Lambakan ikan temenung/Ikan Kembung. Sekilo 3 hengget ja. 


 
 Baju segala macam brand ada.
Buah-buahan beraneka jenis.
Matahari mula melabuh tirai.
Murtabak Al Haj.
Sebelum balik, aku sempat tapau bihun sup 2-3 bungkus tuk habuan makan malam. Pasar malam Pinang Tunggal ni beroperasi dah berzaman lamanya. Seingat aku, celik-celik mata ja pasar malam ni dah ada. Ada beberapa penjual makanan tu dari aku kecik sampai skng pun masih menjual ditapak yang sama, dengan menu yang sama, dan rasa yang sama. Nti aku cuba tanya org2 lama, klu ada yang tau sejarah pasar malam kat sini boleh aku kongsi bersama. Rasanya bro Azri mesti byk info psl pasar malam ni...:-)

No comments:

Post a Comment